Család- és Gyermekjóléti Központ speciális szolgáltatásai, tanácsadásai


A Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatásai a IX. kerületben életvitelszerűen élő lakosok, családok számára elérhetőek. Minden szolgáltatásunk térítésmentesen vehető igénybe, azonban a jogi tanácsadás és szociális diagnózis kivételével kizárólag közvetítéssel. Tehát amennyiben van már kapcsolata kerületi szociális segítő szakemberrel, akkor keresse meg igényével, amennyiben még nincs kapcsolata szociális segítő szakemberrel, úgy először a FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Alapellátási Egységnél jelentkezzen be! Itt először egy családsegítő kolléga fog beszélgetni Önnel előre egyeztetett időpontban, aki később szolgáltatásba közvetítheti Önt.

Cím: FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Alapellátási Egység
1096 Budapest, Lenhossék utca 7-9.,
https://goo.gl/maps/4yLLJ7WGvghCtuRYA
telefon: +36 1 215 60 27 vagy +36 1 215 84 37,
email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..
 
A tanácsadásokkal, speciális szolgáltatásokkal kapcsolatban további tájékoztatást kérhet munkaidőben a Család- és Gyermekjóléti Központ szakmai vezetőjétől, Dobák-Kiss Tímeától.
telefon: +36 1 216 28 75 vagy +36 1 216 28 76,
email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 

Szociális diagnózis


A szociális diagnózis valójában nem szolgáltatás, hanem eszköz: komplex, mindenre kiterjedő szükségletfelmérés, mely a klienssel közösen, vele egyetértésben és az ő hozzájárulásával készül el.

A szociális diagnózis célja:
  • az igénylő problémájának megismerése, definiálása, majd ennek alapján szükségleteinek meghatározása és a szükségleteinek megfelelő szolgáltatások megállapítása
  • a járásban, illetve a járásban élő igénybevevők számára elérhető szolgáltatások és szolgáltatók feltérképezése
  • az igénylőnek a szolgáltatókhoz történő irányítása, eljuttatása
  • a kliens út lerövidülése: célunk, hogy az ügyfél rövidebb úton jusson el a számára megoldást vagy segítséget nyújtó szolgáltatáshoz
Az igénybevétel közvetítéssel vagy önkéntesen történik:
  • családsegítő közvetíti az ügyfelet
  • esetmenedzser közvetíti az ügyfelet
  • önkéntes megkereséssel maga az ügyfél kéri
  • az Szt. szerinti jelzőrendszeri tag (jegyző, járási hivatal, szociális vagy egészségügyi szolgáltató, intézmény, valamint a pártfogói felügyelői és a jogi segítségnyújtói szolgálat) kezdeményezi
Hogyan készül a szociális diagnózis?
  • Az ügyféllel közösen és vele egyetértésben készül el.
  • Módszertana: irányított mélyinterjú (1-3 alkalom, alkalmanként maximum 60 perc).
  • Helye: Család- és Gyermekjóléti Központ vagy más intézmény területén, szükség szerint az ügyfél otthonában. (Ez utóbbira mindenképpen sor kerül egyszer, a lakhatási és családi környezet megismerése érdekében.)
Kapcsolatfelvétel:
Korponai Rita: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
tel.: 216-2876, 216-2875
1091 Budapest, Üllői út 69. https://goo.gl/maps/yqUPj1QdPeQeBWEm7
 
Letölthető dokumentumok
Lakossági tájékoztató: Szociális diganózis tájékoztató_ügyfél.pdf
Tájékoztató jelzőrendszeri tagok számára: Szociális diagnózis tájékoztató_jelzőrendszer.pdf
Közvetítőlap jelzőrendszeri tagok számára: Közvetítő lap_szdiagnózis_jelzőrendszer.pdf
Szociális diagnózis Ferencvárosban -előadásanyag: Szociális diagnózis Ferencvárosban.pdf
 

Szolgáltatási térkép:


A szolgáltatási térkép egy olyan kereshető szolgáltatás- és intézmény gyűjtemény, mely azokat szolgáltatásokat tartalmazza, melyek Budapest IX. kerület lakosai számára elérhetőek. A térkép elsődlegesen szociális és gyermekjóléti, egészségügyi, oktatási szolgáltatókat, intézményeket tartalmaz fenntartótól függetlenül, de megtalálhatóak benne a különböző kormány- és rendvédelmi szervek, hatóságok elérhetőségei is. A gyűjteményben intézmény- és szolgáltatótípus szerint lehet keresni.
 
A szolgáltatási térképpel kapcsolatban kereshető kolléga:
Korponai Rita: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
tel.: 216-2876, 216-2875
1091 Budapest, Üllői út 69.
 
A szolgáltatási térkép a Google Drive-on: Szolgáltatási térkép.xlsx



A szolgáltatási térkép egy kereshető adatbázis. Az adatbázis használatához egy kis segítség:
  • Ha a fentebb megjelenő ablakban keres szolgáltatót, alul kék betűvel szedve választhat szolgáltató típus szerint. Ha a táblázat linkjét nyitja meg (A szolgáltatási térkép a Google Drive-on: Szolgáltatási térkép.xlsx), a táblázat feletti sorban választhat szolgáltatási típus szerint. Mindkét esetben a kívánt szolgáltatási típusra kell kattintani.
  • A táblázatban a szolgáltató nevét, címét, elérhetőségeit és nyitvatartási idejét találhatja meg, kiegészítve azzal, hogy információkat kaphat a szolgáltatás tartalmáról és az igénybevétel feltételeiről is. Ehhez a kiválasztott szolgáltatás sorában jobbra kell haladnia.

Álláskeresési szolgáltatás


Az Állás-LES szolgáltatás együttműködési megállapodás keretében 2020-ban jött létre egyrészről a Zuglói Család– és Gyermekjóléti Központ Munkaközvetítő Iroda, másrészről a Ferencvárosi Szociális és Gyermekjóléti Intézmények Igazgatósága részéről.

Az álláskeresési tanácsadás jelenleg közvetítés útján működik és a FESZGYI bármelyik szakmai egysége közvetíthet ügyfeleket. A szolgáltatás az Üllői u. 69. szám alatti Család- és Gyermekjóléti Központban vehető igénybe.

A szolgáltatást igénybe vevők kifejezett célcsoportjai:
  • aktív korúak, a 25 év alattiak és 55 év felettiek is!
  • szakképzettek és szakképzetlenek
  • tartósan álláskeresők, és pályakezdők is
  • kisgyermekesek, nagycsaládosok is
  • megváltozott munkaképességűek
A tanácsadás első interjús felvétellel kezdődik. Ezután a tanácsadó az ügyféllel közösen összeállítja az önéletrajzot, megbeszélik, hogy milyen állást szeretne, feltérképezi az ügyfél erősségeit, melyek kiemelésére hangsúlyt fektet az önéletrajz készítése során. Igény esetén segít felkészülni az állásinterjúra, kár próbainterjús szituáció keretében. A szolgáltatás fontos része, hogy a kliens számára megfelelő, élő álláslehetőségeket ismerjen meg, valamint az önéletrajz és jelentkezés elküldésében is segítséget nyújt a tanácsdó kolléga.

Kapcsolatfelvétel:
Korponai Rita: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
tel.: 216-2876, 216-2875
1091 Budapest, Üllői út 69. https://goo.gl/maps/yqUPj1QdPeQeBWEm7
 
Letölthető dokumentum:
Tájékoztató ügyfeleknek: Álláskeresési tájékoztató.pdf
 

Pszichológiai tanácsadás


Pszichológiai tanácsadás felnőtteknek

A pszichológiai tanácsadás során első alkalommal a probléma megfogalmazása és feltérképezése zajlik. A folytatásról való döntés a hozott probléma, a hozzánk forduló kliens igényei, valamint a szakember szakmai kompetenciái alapján kerül meghatározásra. A tanácsadás általában heti vagy kétheti rendszerességgel, előre egyeztetett időpontban, 45-50 perces ülések formájában zajlik, közösen meghatározott ideig. Mivel a pszichológiai tanácsadó kollégáink által nyújtott ellátás az intézményben zajló szociális segítő munkát kiegészítő speciális szolgáltatás, ezért minden esetben szükséges az első találkozás előtt egy családsegítő/esetmenedzser kollégával való előzetes egyeztetés is. A pszichológiai tanácsadás folyamatára a titoktartás szabályai vonatkoznak.

Egyéni pszichológiai tanácsadás intézményünkben a következő problémákkal kapcsolatban érhető el: szorongásos és hangulati zavarok, stressz- és indulatkezelési problémák, életvezetési elakadások, életciklusváltás okozta nehézségek, önbizalomhiányból fakadó problémák, párkapcsolati vagy családi problémák, krízishelyzetek, veszteségélmények feldolgozása.

Bejelentkezés a családsegítők vagy esetmenedzserek közvetítésével az alábbi telefonszámokon:

  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Alapellátási Egység (1096 Budapest, Lenhossék u. 7-9.): 06(1)215-60-27, 06(1)215-8437
  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központ (1091 Budapest, Üllői út 69.): 06(1)216-28-75, 06(1)216-28-76
Pszichológiai tanácsadás gyerekeknek, serdülőknek, szülőknek

Az esetmenedzserrel/családsegítővel való előzetes egyeztetés után, első alkalommal szülőkonzultáció zajlik a kezelendő problémák, és az ezekkel kapcsolatos célok meghatározása kapcsán, melyet a gyermek fejlődéstörténetének részletes áttekintése követ. Mindez lehetőséget nyújt arra, hogy feltárhatóvá váljon az összes olyan pszichés tényező, amely a gyermek tüneteinek, problémáinak hátterében állhat. A gyermekek legjobb ismerői mindig a saját szüleik, illetve ők azok, akik a legnagyobb hatást gyakorolják rájuk, ezért rendszeres a szülőkkel folytatott, időközönkénti konzultáció, mely arról szól, hogy a családi környezetben ők miként tudják elősegíteni a probléma kezelését és a gyermek további fejlődését. Ebből kifolyólag gyakran előfordul az is, hogy nem a gyermekkel, hanem a szülőkkel zajlik konzultáció szülői, nevelési kérdésekről. Ennek célja, hogy családon belül a szülők olyan változtatásokat hozzanak létre, amelyek a gyermek elakadásaira hatékony válaszok lehetnek, illetve a probléma okozta terheket, tüneteket csökkenthetik. Olyan is előfordulhat, hogy a szülők és a gyermek(ek) együtt jelennek meg néhány alkalommal a tanácsadáson. Serdülők számára biztosítjuk az egyéni tanácsadás lehetőségét is. A pszichológiai tanácsadás intézményünkben a szociális segítő munkát kiegészítő, speciális tanácsadói szolgáltatásként vehető igénybe. Ennek megfelelően a családsegítővel, esetmenedzserrel kollégáink folyamatos kapcsolatban állnak és munkájukról kölcsönös konzultációt folytatnak a családok (szülők), kliensek tudtával, de kizárólag a titoktartás szabályainak megfelelő protokoll szerint.

A következő problémákkal kapcsolatban fordulhatnak hozzánk: szorongásos tünetek, kommunikációs problémák, beilleszkedési nehézségek, iskolai magatartási zavarok, indulatkezelési problémák, testvérféltékenység, serdülőkori motiválatlanság, veszteségélmények feldolgozása, válás utáni helyzethez való alkalmazkodás, szülő-gyermek kapcsolati problémák, gyakori konfliktusok szülők és gyermekeik között, nevelési nehézségek

Bejelentkezés a családsegítők vagy esetmenedzserek közvetítésével az alábbi telefonszámokon:

  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Alapellátási Egység (1096 Budapest, Lenhossék u. 7-9.): 06(1)215-60-27, 06(1)215-8437
  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központ (1091 Budapest, Üllői út 69.): 06(1)216-28-75, 06(1)216-28-76


Pár- és családkonzultáció


Családban, illetve párkapcsolatban élve, ha bármely tagnak lelki problémája akad, vagy megterhelő élethelyzetbe kerül, az a többiekre is kihat. A pár- és családkonzultáció során a családon/párkapcsolaton belül előforduló nehézségekről, feszültségekről gondolkodunk közösen, és a családi kapcsolatrendszert középpontba helyezve igyekszünk segíteni azok rendezésében.

Rendszerszemléletben gondolkodva, a gondolkodás és a beavatkozás fókusza az adott felszíni problémáról és a konkrét személyekről átkerül a család vagy kapcsolat egészének működésére, az aktuális családi, egyéni és párkapcsolati életciklusokat is figyelembe véve. Ennek megfelelően leginkább a rosszul berögzült kommunikációs és viselkedési mintákkal, vagyis a sajátos "családi és párkapcsolati forgatókönyvekkel" dolgozunk. Az egymásra adott reakciók, a kapcsolati változások okozta érzelmek, az egyéni és közös hiedelmek mentén segítünk megérteni a problémák forrását és közösen keressük a lehetséges megoldásokat, amelyek egy új, immáron kielégítő családi vagy párkapcsolati működés formájában rögzülnek. Közösen megkeressük és azonosítjuk a családban/párkapcsolatban rejlő erőforrásokat és nehézségeket, majd az előbbiekre támaszkodva igyekszünk változtatni az utóbbiakon.

Az első találkozáskor meghatározzuk a kezelni kívánt nehézséget, amelyet a következő alkalmakkor közösen járunk körbe. Az alkalmak közötti időben lehetőség kínálkozik a lehetséges megoldások kipróbálására, illetve a problémákhoz kapcsolódó érzelmek, élmények, gondolatok közös feldolgozására és a tanulságok hasznosítására.

Mennyi ideig tart egy alkalom?
A találkozásokra kéthetente kerül sor, egy találkozás másfél óráig tart.

Hogyan vehető igénybe család-, vagy párkozultációs segítség?
Az ellátás családsegítő/esetmenedzser javaslatára, előre egyeztetett időpontban vehető igénybe.

Bejelentkezés első konzultációra a családsegítővel/esetmenedzserrel:

  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Alapellátási Egység: 06(1)215-60-27
  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központ: 06(1)216-28-75, 216-28-76
A pár- és családkonzultáció intézményünkben a szociális segítő munkát kiegészítő, speciális tanácsadói szolgáltatásként vehető igénybe. Ennek megfelelően a családsegítővel, esetmenedzserrel kollégáink folyamatos kapcsolatban állnak és munkájukról kölcsönös konzultációt folytatnak a családok és párok tudtával, de kizárólag a titoktartás szabályainak megfelelő protokoll szerint.

Fejlesztő pedagógiai, gyógypedagógiai szolgáltatás


A jelen iskolarendszerben megkövetelt tudástartalom és a hazai iskolarendszer indulási különbségeket erősítő jellegzetessége miatt szükséges, hogy a gyermekjóléti alapellátás átvegyen olyan feladatokat az iskolától, melyek segítik a már egyébként is hátrányos helyzetből induló tanulók iskolarendszerben folyamatosan növekvő hátrányait leküzdeni, a sikeres társadalmi felzárkózást segíteni a fejlesztő- és gyógypedagógia eszközeivel. Fontos a lemaradó gyerekek számára, hogy negatív énképük, kudarcorintáltságuk egy segítő szakember értő és szükségleteire reagáló munkamódszereinek segítségével sikerélményt is adjon, mely a tanulásra való motiváltságot növeli.

Fentiek tükrében Központunk fejlesztő pedagógusa és gyógypedagógusa a gyermekjóléti alapellátás keretében az alábbi térítésmentes szolgáltatásokat nyújtja:
  • képességfelmérés, egyéni fejlesztési terv készítése,
  • fejlesztő foglalkozások, más meglévő fejlesztési tervek követése,
  • tantárgyi megsegítés és korrepetálás,
  • nevelési tanácsadás,
  • iskola-, ill. pályaválasztási tanácsadás.
A Család- és Gyermekjóléti Központ fejlesztő pedagógiai szolgáltatásai kiterjednek minden, a kerületben tartózkodó gyermekre. A szolgáltatás a családsegítők, illetve esetmenedzserek közvetítésével vehető igénybe.

Bejelentkezés:

  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Alapellátási Egység: 06(1)215-60-27
  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központ: 06(1)216-28-75, 216-28-76

Jogi tanácsadás


A Család- és Gyermekjóléti Központ következő speciális szolgáltatása a jogi tanácsadás, melyet Ferencváros lakosai ingyenesen vehetnek igénybe. Ez a szolgáltatásunk az alábbiakat foglalja magában:
  • Tájékoztatást egy adott helyzetben, problémában alkalmazandó jogszabályokról.
  • Tájékoztatást és mérlegelés segítését, hogy az ügyfél számára milyen jogi, közigazgatási lehetőségek állnak rendelkezésére, problémájával mely intézményhez fordulhat.
  • Beadványok, keresetek, válaszlevelek, fellebbezések megírását.
  • Folyamatban lévő ügyekben iratok értelmezését, a további jogi vagy egyéb lépések megtervezésének segítését, továbbá jogszabályok értelmezését, általában az ügyfél felkészültségének, önképviseletének támogatását.
Bejelentkezés:

  • FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Alapellátási Egység: 06(1)215-60-27
 

Mediációs szolgáltatás


Mi a mediáció?

A mediáció szó jelentése: középen állni, egyeztetni, közbenjárni, közvetíteni, békéltetni.

A mediáció olyan gyors megegyezést elősegítő eljárás, ahol a vitában álló, megegyezni nem tudó felekkel mediátorok ülnek le egy térben egy asztalhoz. Ennek során a mediátorok hatékonyan segíti(k) a vitás feleket a közöttük felmerült problémák megoldásában, azzal a céllal, hogy a felek közötti kapcsolat rendeződjön, és a problémára élhető, gyakorlatias, kivitelezhető megoldás szülessen. A megoldást ebben a párbeszédben a felek maguk hozzák, de mindeközben a mediátor a felek közötti beszélgetést nyomon kíséri, hogy ne a vita éleződhessen tovább, hanem a megoldást keressék a felek.

Fontos, hogy nem a mediátor hozza meg a döntést a felek ügyében, hanem a módszer inspirálja a feleket arra, hogy sérelmeiket félretéve döntsenek a mindkettőjük számára megfelelő megoldásról.

A mediáció csak abban az esetben működik, ha a felek problémájuk megoldásához közös akaratból, és önkéntesen vesznek részt benne.

A FESZGYI Család-és Gyermekjóléti Központ által nyújtott szolgáltatásban a mediációs üléseken két mediátor van jelen (co-mediáció), követve a tradicionális szakmai álláspontot, viszont ettől eltérően, indokolt esetben egy mediátor is vezetheti az ülést

A mediációról részletes tájékoztató tölthető le erre a linkre kattintva. Tajekoztato_Mediacio.pdf

Hogyan lehet igénybe venni a szolgáltatást?

Bármely IX. kerületi lakos igénybe veheti a szolgáltatást a családsegítőjének/esetmenedzserének javaslatára, tanácsára és közvetítésével. Ezt követően -megadva személyes elérhetőségét- a mediátor fogja hívni a feleket telefonon, időpont egyeztetés érdekében. Bejelentkezés, időpont egyeztetés a FESZGYI Család-és Gyermekjóléti Alapellátási Egység és Központ családsegítő/esetmenedzser munkatársainál a 06-1/215-6027, 06-1/280-8185 vagy a 06-1/216-2875 telefonszámon vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

A szolgáltatás elsődlegesen szerda délutáni/esti időpontokban tudja fogadni klienseit, ugyanakkor lehetőség van - előzetes egyeztetés után - ettől eltérő időpont megbeszélésére is.

Helyszín:
FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központ
1091 Budapest, Üllői út 69.
https://goo.gl/maps/4qhZG7115kd1mU5U6
 
A mediációs szolgáltatás igénybevétele a családok számára térítésmentes.
 

Addiktológiai konzultáció


Munkaforma:egyéni, szülő- és családi konzultáció. Az egyéni, szülő- és családi konzultációk célja a kiskorú droggal való érintettségének felimerése, felmérése, továbbá az általános állapotfelmérés során kitérünk az egészségi állapotra, az iskolai helyzetre, a társas kapcsolatokra, a családi helyzetre és dinamikára, a pszichológiai állapotra, valamint a jogi tudnivalókra is az esettől függően. A segítségért hozzánk fordulóknál törekszünk problémája minél hatékonyabb, kézenfekvőbb megoldására, de nem tévesztjük szem elől azon távolabbi célt, hogy fejlesszük gyakorlati készségeit és megküzdési képességeit, asszisztáljunk abban, hogy újraépíthessen egy egészséges, kapcsolatokra épülő, józan életet.

A szolgáltatás magában foglalja az alábbiakat:

Állapotfelmérés: Beszélgetés az aktuális problémákról, a kliens életének eddigi szakaszairól, szerhasználatáról, stb. A pontos állapotfelmérés a további lépések megtervezéséhez feltétlenül szükséges.

Tanácsadás/Motivációs interjú: Szerencsés esetben már akkor megtörténhet az első találkozás, amikor még nincs komoly baj. Ilyenkor 1-2 beszélgetés, tanácsadás, a veszélyek ismertetése is hozhat eredményt. A terápiák lényeges része a motiváció felkeltése, fenntartása. A korai kezelésbe-vétel hatékony eszköze lehet a szerhasználattal kapcsolatos problémák kezelésének.

Delegálás: A szakember az állapotfelmérést követően javasolja azt az ellátási formát, amit a szerhasználó szomatikus, pszichés és addiktológiai állapota indokol. Ez azt jelenti, hogy adott esetben szűrésekre, alacsonyküszöbű szolgáltatásokba, rehablitációs otthonokba vagy más egészségügyi, illetve szociális intézménybe lehet irányítani a klienst.

Konzultáció: Az addiktológiai konzultáció komplex ellátást jelent, melynek során a szakember a kliens szociális, egészségi, pszichés állapotát, szerhasználati szokásait figyelembe véve egyéni kezelési tervet dolgoz ki és a segítő team többi tagjával konzultálva megkeresi a személyre szabott szolgáltatási lehetőségeket.

A szolgáltatás helyszíne, időpontja:

A szolgáltatást a Család- és Gyermekjóléti Központban (1091 Budapest, Üllői út 69. https://goo.gl/maps/4qhZG7115kd1mU5U6) lehet igénybe venni péntekenként 13 és 16 óra között. Konzultációra a családsegítőkön vagy esetmenedzsereken keresztül lehet bejelentkezni!

Utcai és lakótelepi szociális munka


A tevékenységet az intézményünkhöz tartozó H52 Ifjúsági Iroda és Közösségi Tér ifjúságsegítői végzik. Kerületünkben a speciális ellátások keretében lakossági bejelentés vagy jelzőrendszertől kapott információ alapján kollégáink felkeresik a megadott helyszínt. Délelőtt az iskolakerülő gyerekek felkutatásával foglalkozunk, a fiatalokkal segítő beszélgetést folytatunk a probléma feltárása érdekében. Délutáni és esti órákban a H52 Ifjúsági Iroda és Közösség Tér szolgáltatás keretében a szabadidő tartalmas eltöltésére kínálunk lehetőséget.

Elérhetőségünk: Bázsa-Mosó László 0620-247-75-41