Család- és Gyermekjóléti Központ Kapcsolattartási Ügyelet
„Aki „jól” válik, az jól indul el egy úton – de ezen az úton végig is kell menni. Mert gyereket vállalni élethossziglani elkötelezettséget jelent. Akkor is kapcsolatban kell maradnunk a másikkal, ha legszívesebben sose látnánk többé. Ha azt érezzük, „bár sose találkoztunk volna”. Viszont, ha gyerekünk van, nem tehetjük meg, hogy hátat fordítunk a másiknak, és vissza sem nézünk. A gyereknek mindkét szülőre szüksége van (és joga is van mindkettejükhöz).”
Dr. Gyurkó Szilvia
Szolgáltatás leírása
A Kapcsolattartási Ügyelet, mint speciális szolgáltatás a gyermekjóléti alapellátások közé tartozik. Intézményünk az életvitelszerűen kerületünkben tartózkodó gyermekek számára biztosít felügyelt, illetve segített kapcsolattartást.
A szolgáltatás általános célja:
- a válás alatti vagy az azt követő átmeneti időszakban a gyermek(ek) és a különélő szülő számára semleges helyet biztosítson a találkozásokra;
- a gyermek és a különélő szülő kapcsolatfelvételét, majd a kapcsolat fejlődését segítse;
- a családtagok segítése – közvetítés (mediáció) alkalmazásával – abban a folyamatban, amelyben a gyermek és a külön élő szülő később külső helyszínen, majd a szülő új otthonában folytathassa a rendszeres kapcsolattartást.
A Kapcsolattartási Ügyelet további célja, hogy a gyermek és a különélő szülő mihamarább (néhány hónap elteltével) már külső helyszíneken vagy a szülő otthonában (természetes közegben) folytathassa a rendszeres kapcsolattartást. Ezért a gyermek, a gondozó szülő és a különélő szülő kölcsönös együttműködésére van szükség a helyzet mielőbbi normalizálása érdekében. A Kapcsolattartási Ügyelet munkatársai ezt a folyamatot közvetítéssel (mediációval) segítik.
A Kapcsolattartási Ügyeleten alkalmazott módszerek:
- pszichológiai megsegítés egyrészt a szülők számára a gyermeknevelésben, konfliktuskezelésben, másrészt a gyermekek számára a kapcsolattartás közben felmerült pszichológiai nehézségek kezelése érdekében;
- mediáció (szülők között, szülő és gyerek között, esetenként szülők és nagyszülők között): olyan konfliktus-kezelési módszer alkalmazása, amelyben egy kívülálló fél, a mediátor kommunikációs technikák alkalmazásával hozzásegíti a vitában álló feleket a közöttük felmerülő problémák átbeszéléséhez, azok együttműködésen alapuló megoldásához.
- komplex szolgáltatás nyújtása minden résztvevő számára, akikkel külön-külön is, együttesen is foglalkoznak a munkatársak, tehát a rendszerszemlélet jegyében a szolgáltatásban résztvevőkön kívül a kötelezetteknek is.
Interjú dr. Urbán Liliánával és Gergely Gabriellával kapcsolattartás témában: https://partnershungary.hu/mediacio-a-kapcsolattartasi-ugyeletben/
Könyvajánló: https://olvassbele.com/2015/11/07/gyurko-szilvia-ram-is-gondoljatok-reszlet/
Szakmai anyagok a Hintalovon Gyermekjogi Alapítványtól: https://hintalovon.hu/szakmai-anyagok/
Igénybevétel módja
Gyakorlati információk a szolgáltatás igénybevételéről:
A döntés kézhezvételét követően a szülők a Kapcsolattartási Ügyelet telefonszámán bejelentkeznek. Ezután a Kapcsolattartási Ügyelet munkatársa külön-külön időpontban mindkét szülővel első interjút vesz fel, ahol tájékoztatja a házirendről és amennyiben az számukra elfogadható, úgy a Kapcsolattartási Ügyelet, szerződést köt velük. Ezt követően kerül sor az első láthatásra.
A Kapcsolattartási Ügyelet kéthetente szombati napokon (általában páros heteken), családonként 2-2 óra időtartamban áll rendelkezésre. Amennyiben a határozatban páros hét szombat 2 óra időtartam szerepel, úgy mi a kapcsolattartási szerződés megkötésekor konkretizáljuk a kezdési időpontot, az aktuális szabad kapacitás függvényében.
Kapcsolat
A Kapcsolattartási Ügyelet telefonon hétköznap munkaidőben, 9:00 – 18:00 óráig elérhető.
Telefonszám: +36 20 453 8031
Ferencvárosi Szociális és Gyermekjóléti Intézmények Igazgatósága (FESZGYI)
Család- és Gyermekjóléti Központ Kapcsolattartási Ügyelet
A kapcsolattartás helyszíne:
H52 Ifjúsági Iroda és Közösségi Tér
1096 Bp. Haller u. 50-52.
Térkép: Google Térkép
Levelezési cím:
FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központ
1091 Budapest, Üllői út 69.
Szakmai vezető: Dobák-Kiss Tímea
Telefonszám: +36 20 453 8031
email: kapcsolatugyelet@feszgyi.hu